SJAJNE VESTI – INTERVJU – ZORAN RADOVANOVIĆ
Intervju uradio Peđa Jovanović – Druga strana računara
Zoran Radovanović Baki je rođen 1961. godine u Beogradu. Od gimnazijkih dana počeo je da se bavi muzikom, najpre u KUD Abrašević, a potom je svirao bubnjeve u mnogim beogradskim najpre pank, a kasnije rock i metal bendovima. Osamdesetih godina svirao je u bendu „Roze Poze“, a sa bendom „Viktorija“ radio je u vreme njene najveće jugoslovenske slave. 1986. godine svirao je bubnjeve u jedinoj SFRJ rock opereti „Kreator i kreature“. Nekoliko godina kasnije snimio je prvi album sa bendom “Čutura i oblaci”, a 1993. godine postao je bubnjar benda “Generacija 5”, sa kojima je snimio nekoliko singlova, jedan album i narednih desetak godina svirao širom Balkana. 2000. godine postao je bubnjar grupe “Kraljevski Apartman”, sa kojima je snimio dva albuma, i imao sijaset nastupa od kojih izdvajamo koncerte ispred takvih veličina, kao što su „Whitesnake“ i “Üriah Heep”. Bubnjar grupe “WITCH 1” postao je leta 2015. godine.
I – Umetnost vs. šund
– Da li je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara koji su koristili programe i semplove za snimanje svoje ionako minimalističke i prizemne muzike?
– Ne bih rekao da je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara. Tehnologiju je naravno nemoguće zaustaviti. Jedna od negativnih pojava koja ide uz novu tehnologiju je da mnogo muzičara zvuči veoma slično, bez sopstvenog identiteta
– Da li je kompjuter ubio umetnički izraz u muzici i pojavom nabeđenih muzičara doneo šund na muzičko tržište?
– Problem je što je autorska muzika sve više komercijalizovana i okrenuta ka instant hitovima. Izuzeci naravno postoje.
II – Analogno vs. digitalno
– Da li kao muzičar možeš da čuješ razliku između analognog i digitalnog zvuka i da li misliš da tvoji slušaoci mogu isto da primete, posebno mlađi koji nisu imali prilike da slušaju ploče i trake?
– Naravno da mogu da prepoznam razliku između analognog i digitalnog zvuka. Nisam siguran da mlađe generacije odrasle na youtube i drugim digitalnim zapisima mogu da prepoznaju razliku.
– Koje su po tebi prednosti digitalnog zvuka u odnosu na analogni, ukoliko ih i ima, i da li misliš da je digitalan zapis muzike doneo boljitak u toj umetnosti?
– Mislim da digitalni zvuk izuzev olakšanog editinga nema nikakve druge prednosti u odnosu na analogni zvuk.
III – Snimanje na traku vs. snimanje na kompjuter
– Da li misliš da se pojavom programa za snimanje muzike smanjila potražnja „dobrih“ muzičara, s obzirom da je tako lako odsvirati i ponoviti ono što se pogreši, i da li misliš da sada svako može da bude studijski muzičar, bez obzira da li je kvalitetan instrumentalista (počevši od bubnjara svi instrumentalisti polako postaju višak) ili još gore vokal (danas svako može da peva)?
– Na žalost potražnja dobrih muzičara se koliko vidim dosta smanjila zbog tih novih tehnologija.
– Koliko je moguće napraviti dobar snimak muzike kod kuće na računaru, ukoliko se setimo kakvi su se sve instrumenti, sprave, prostorije pa i sami muzičari nekada koristili za isto?
– Mislim da je moguće napraviti jako kvalitetan snimak kod kuće na računaru.
IV – Sviranje vs. programiranje
– Da li je elektronska muzika stvarno muzika, da li ona kao takva zapostavlja osnovnu karakteristiku te umetnosti koju upravo donosi svaki instrumentalista po svom osećaju, daru, sluhu pa na kraju i decenijama vežbe, učenja i živog izvođenja?
– Elektronska muzika jeste muzika. Postoje veoma kvalitetni elektro pop bendovi, kao što su Human League, Kraftwerk, The Buggles i drugi.
– Koliko kompjuter može da zameni čoveka u muzici, da li uopšte „običan“ slušalac može da primeti koji je instrument na snimku uživo odsvira, a koji „otkucan“ na tastaturi računara?
– Običan slušalac danas teško može da primeti razliku. Muzičari naravno mogu.
V – Nosač zvuka vs. youtube
– Koliko je internet obezvredio cenu muzike i da li misliš da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila?
– Ne verujem da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila. Internet je dosta promenio situaciju.
– Da li je „youtube“ publika isto kao i hiljade ljudi na koncertu, da li oni nose istu težinu sa svojom kritikom posle odslušanih nekoliko minuta tvog rada u odnosu na ljude koji te slušaju par sati na koncertu i osećaju tvoju energiju?
– Nikada youtube ili kompjuter ne mogu zameniti koncertnu energiju benda. Sa te strane je internet veoma loše uticao na slušanje muzike.
VI – Plakati i mediji vs. društvene mreže
– Da li danas uspešna reklamna kampanja može da se uradi bez plakata i štampanih medija?
– Ne bih rekao da je jedino Internet dovoljan. I danas su potrebni veliki prostori na javnim mestima, gde ljudi mogu da vide bilborde i velike plakate. Naravno TV i radio mogu i te kako da doprinesu kampanji.
– Da li reklama na društvenim mrežama garantuje tačan odziv one slušalačke publike koja je klikom na Going rekla da će prisustvivati koncertu?
– Ne, nikako ne pokazuje tačan odziv. To je potpuno relativno i ne oslikava realnost na terenu.
VII – Borba za RnR
– Da li je bend trenutno aktivan i šta nam novo sprema?
– Witch 1 priprema koncertne promocije našeg istoimenog albuma prvenca objavljenog pre par nedelja za PGP RTS. U planu su i brojni nastupi po Srbiji i po regionu.
HVALA Predragu Jovanoviću (Računajte na računare)
SJAJNO!
Pingback: Poslednji poziv: Sutra od 21:30h u zemunskom FEST-u gostuje bend „EL Kachon“ | Sjajne Vesti